مهار تورم و رشد تولید

درباره مدیریت دانش جدید

درباره مدیریت دانش

بسیاری معتقدند که مدیریت دانش از آغاز زندگی بشر به اشکال گوناگون وجود داشته و تجربه های زیستی انسان در دوره های مختلف تاریخ، همواره راهگشای او در مسیر پیشِ رو بوده است، اما به عنوان یک مفهوم روشن، شاید بتوان مدیریت دانش را بتوان یکی از نتایج حاصل از پیشرفتِ سریعِ  فناوری اطلاعات در قرن گذشته قلمداد کرد. در این سالها، انباشت گسترده اطلاعات ناشی از توسعه‌ پر شتابِ آموخته های دانشی در بخش های مختلف صنعت، به تدریج، تعریفِ مدیریت دانش را به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر مطرح کرده است، به ویژه که از اواسط سال ۱۹۸۰  دانش به عنوان یک دارایی پر اهمیت در رقابت بین سازمان‌ ها مورد توجه قرار گرفته است. در این سالها افراد به عنوان دارندگان اصلی دانش، از بیشترین اهمیت برخوردار می شوند و پس از آن مدیریت دانش، با هدف کمک به افراد برای توسعه محیط پیرامونی خود برای ایجاد یک کسب و کار بهینه تعریف  معینی می کند و به این ترتیب در سالهای بعد، رویکردهای فردی و سازمانی مدیریت دانش به عنوان دو بخش مهم با تعاملی دو سویه، در سازمانها از جایگاه مستقل برخوردار می گردد.

  • پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان ساختاری که " دانش پروژه " نقشی عمده و حیاتی در ماموریت این سازمان در رفع نیاز های صنعت ایفا می کند، فعالیت خود در حوزه مدیریت دانش را از سال .... با بهره گیری از مدل نا نو – تاکو چی آغاز کرد و پس از امکان سنجی، اقدامات عملی خود را بطور همزمان، با در نظر گرفتن اولویت های لازم،‌ در سه حوزهء‌ فرهنگ و آموزش، فناوری اطلاعات و استخراج دانش ضمنی برای ایجاد بسترهای لازم برای استقرار مدیریت دانش آغاز کرد. ماندگاری دانش و ایجاد ارزش افزوده در پروژه ها و فرآیندهای اجرایی مرتبط از مهم ترین اهداف مدیریت دانش در سازمان است که در طول یک دههء‌ گذشته به آن همت گمارده و در مسیر پر چالشی که طی کرده، به موفقیت های قابل ملاحظه ای دست یافته است. سرفصل های فازهای اجرایی استقرار مدیریت دانش در پژوهشگاه صنعت نفت از سال ... تا کنون را میتوان به اختصار بشرح ذیل عنوان کرد :

سرفصل های فازهای اجرایی استقرار مدیریت دانش در پژوهشگاه

فاز اول ( شناخت سازمان )
  • سنجش ظرفیت های سازمان جهت پیاده سازی مدیریت دانش( نگرش ها و راهکارها )
  • تعیین استراتژی، چشم انداز ، ماموریت و تدوین برنامه های عملیاتی
  • انتخاب و تصویب مدل اجرایی مدیریت دانش
فاز دوم (استقرار مدیریت دانش)
  • استقرار فرآیندهای مدیریت دانش
  • شناسایی حوزه های کاری و ترسیم درخت فعالیت های پردیس های سه گانه و ستاد
  • استخراج حوزه های دانشی و ترسیم درخت دانش
  • شناسایی کارکنان کلیدی براساس درخت های دانشی
  • ترسیم نقشه دانش پردیس انرژی و محیط زیست

نقشه دانش پژوهشگاه صنعت نفت فرآیندی دینامیک، مستمر و درحال تدوین و تکمیل است.

 

  • ایجاد بستر مناسب
  • اصلاح ساختار سازمانی
  • اصلاح و تعریف فرآیندها
  • آموزش و فرهنگ سازی
  • استقرار سامانه مدیریت دانش و ثبت درس آموخته های طرح ها و پروژه ها
فاز سوم (بلوغ سازمانی)
  • سنجش و بهبود بلوغ سازمانی
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support