با امير علي محمد حسيني؛
رتبه 6 كنكور سراسري رشته رياضي
در يكي از روزهاي آخر مردادماه ميزبان پدر و پسري در ارتباطات پژوهشگاه بوديم. سه ساعتي از شيرينيها و گاهي سختيهاي زندگي برايمان گفتند. از راه پر پيچ وخمي كه گذشتهاند تا بتوانند امروز براي خود و جامعه علمي پژوهشگاه صنعت نفت افتخار آفريني كنند. خودشان هم براي اين گفتگو مشتاق هستند. پدر ميگويد دوست داريم از تجربهها بگوييم تا ديگران هم استفاده كنند و شايد ما از آنها مشتاقتر براي اين گفتگو.
امير علي با تلاش شبانه روزي رتبه 6 كنكور سراسري در رشته رياضي را كسب كرد. پدر امير علي، علي اكبر محمد حسيني، 34 سال سابقه خدمت در صنعت نفت دارد از سال 67 به پژوهشگاه صنعت نفت ميآيد و تاكنون نيز در همين مجموعه مشغول به فعاليت است. او ليسانس مهندسي مكانيك و متولد شميران است و صاحب دو فرزند پسر و يك دختر است. امير علي فرزند آخر اوست كه توانست مايه مباهات و سربلندي خانواده و حتي پژوهشگاه شود و اين خود بهانهاي شد تا با آنها به گفتگو بنشينيم.
امير علي خودت را معرفي كن و از خانوادهات برايمان بگو؟
امير علي محمدحسيني هستم. پدرم كارمند پژوهشگاه صنعت نفت و مادرم خانهدار است. متولد 22 آبان 1376 و آخرين فرزند اين خانواده پنج نفره ميباشم.
خواهر بزرگم فارغ التحصيل از دانشگاه مجازي شيراز در رشته فناوري اطلاعات و برادرم هم ورودي سال 93 و حايز رتبه 360 كنكور و در رشته مكانيك دانشگاه اميركبير مشغول به تحصيل است.
بهترين معدلي كه تا كنون داشتهاي؟
هميشه عقيده دارم كه معدل 19/90 كلاس بالاتري نسبت به بيست دارد در اين صورت ديگر كسي تصوري بر آسان بودن امتحان ندارد.
سال دوم و سوم راهنمايي و اول دبيرستان معدلام بيست بوده است ولي معدل 19/90 ها هميشه جاي بيشتري را براي تلاش انسان باقي ميگذارد.
معدل نهايي سال سوم دبيرستان شما چند بود؟
19/88
خبر قبولي در كنكور را چطور متوجه شديد؟
سفر بوديم من در ماشين منتظر خانواده و پدر در پذيرش هتل كه در همان لحظه پدرم با چهرهاي شاد و خوشحال سمت من آمد و گفت علي يه خبر خوب. سه 4 تا خبر خوب كه انتظارش را داشتم رو در ذهنم مرور كردم ولي ذهنم سمت نتايج كنكور نرفت. تصورم بر اين بود كه اگر رتبه تك رقمي گرفته باشم به خواهرم كه در خانه هستند تماس ميگيرن و او هم اول از همه به خودم خبر ميدهد. حدس ميزدم رتبه 10 تا 20 منطقه بشوم و نه تك رقمي كشوري تا اينكه پدر گفتن رتبه 6 كشوري شدهام. مدرسهاي كه در آن تحصيل ميكردم پدرم را از اين خبر مطلع كرده بودند.
و اگر اين رتبه را كسب نمي كردي؟
من تمام تلاش خود را كرده بودم حتي اگر رتبه 100 هم ميگرفتم مهم نبود چون در سال پيش دانشگاهي تمام تلاش خود را كرده بودم و اين رتبه صرفا يك شيريني و خوشحالي مضاعفي را به زندگي ما اضافه كرد.
حداقل و حداكثر رتبه اي رو كه هميشه تصور ميكرديد؟
10 تا 20 منطقه. علت آن هم اين بود كه دو تا آزمون جامع كه دادم 8 منطقه يك شده بودم كه با رتبه 6 كشوري فاصله داشت.
اين تفاوت رتبه در آزمون جامع و كنكور از كجا ناشي ميشود؟
يكي از دلايل اين تفاوت ممكن است به دليل مديريت بر خود باشد. روز كنكور تنها استرس امتحان داشتم و اين استرسي نبود كه باعث شود امتحان را خراب كنم و متاسفانه حتي دانش آموزاني كه برتر هستند اينگونه استرسها نتايج كار آنها را تغيير ميدهد.
درصدهاي كنكورت چطور بود؟
ادبيات90، عربي 84 ، ديني 89 ، زبان78، رياضي 93، فيزيك 97 و شيمي 82
درسهاي اختصاصي را آنقدر خوب زدم كه عموميهايي مثل زبان را پوشش داد و حتي نياز به تاثير مثبت معدل نهايي هم نداشتم.
از چه زماني براي كنكور، درس خواندن را شروع كرديد ؟
در دبستان رتبه 8 يا نهم پايه بودم و افرادي كه در آن زمان رتبههاي بالاتري نسبت به من داشتند نيز هم اكنون يكي از آنها رتبه 5 رشته انساني كشوري را كسب كرده و برخي هم در المپياد داخلي و خارجي رتبههاي خوبي دارند كه اين نشان از پايههاي قوي ما است.
وارد دوران راهنمايي كه شدم هميشه به من توصيه ميشد كه افت تحصيلي نداشته باشم چون تغيير مقطع همواره با افت تحصيلي همراه است و در اول راهنمايي اوج خوبي گرفتم و از دوم راهنمايي به فكر كنكور افتادم.
يعني از دوران راهنمايي به فكر كنكور بوديد؟
بله. در دوم راهنمايي آزمونهاي مرآت شركت ميكردم كه در اسفند ماه همان سال رتبه اول كشوري را كسب كردم. مشاور مدرسه دو تعهد از من گرفت. يكي اين كه در سال دوم راهنمايي معدلم بيست شود تعهد ديگرم اين بود كه با توسل امام حسن مجتبي عليهالسلام كنكور هم رتبه تك رقمي بياورم و هنوز اين تعهد نامه را به صورت آرشيو شده دارم.
در اين برگه قسمت بالاي آن تعهد من بود و در پايين آن اتفاقهاي هر ساله درسي من يادداشت ميشد يعني معدل و ديگر اتفاقات مربوط به درس من در هر سال زير اين برگه ذكر ميشد و مي توانستيم اين رشد ساليانه را ببينيم.
كلاس كنكور هم در اين دوران رفتهايد؟
من بيشتر مدرسهاي بودم و آموزشگاهي نبودم البته هر فردي بر اساس نياز خودش بايد اين كار را انجام دهد.
روند درس خواندن من از راهنمايي تا سال سوم دبيرستان در يك محور مشخصي انجام ميشد. سال سوم دبيرستان به دليل نهايي بودن آزمون بيشتر كتاب محور بودم كه خدا رو شكر اين امتحانات هم نتايج خوبي را در بر داشت.
از سال پيش دانشگاهي به طور جدي درس خواندن رو شروع كردم. تابستان ورود به سال پيش دانشگاهي سال مهمي است براي خود شناسي و مي توان نقاظ ضعف و قدرت را شناسايي و براي تقويت نقاط ضعف برنامههاي راهبردي را در نظر گرفت.
در اين تابستان چه درسهايي را شروع كرديد؟
در تابستاني كه آماده كنكور ميشدم مصادف با ماه مبارك رمضان شده بود كه خود اين امر بر توسل و توكل من و ديگر همكلاسيهاي من افزود. در آن تابستان كل پايه را خواندم البته در عيد قبل از كنكور همه آنها را مرور و جمع بندي نهايي نيز كردم ولي اين موقعيت خوبي براي آماده شدن من بود.
يكي از بهترين رتبههاي من كه حتي از رتبه كنكور من هم بهتر بود در 24 مهر ماه سال گذشته رقم خورد. در دهه اول عاشورا رتبه دوم كشوري را كسب كردم . آنقدر در مهر ماه آزمون خوبي داده بودم كه تا آخر سال در تمامي آزمونها ضريب رشد من منفي بود .
فعاليتهاي جانبي هم داشتيد؟
بله يادم است پارسال بسيار اصرار براي رفتن به كربلا و شركت در مراسم اربعين داشتم كه يك هفته هم اين مراسم طول ميكشيد و پس از قانع كردن خانواده موفق به رفتن به اين سفر روحاني شدم و اين يعني 50 ساعت براي افراد متوسط و 60 ساعت براي من و براي افرادي كه خيلي درس مي خوانند يعني 70 ساعت زمان. بنابراين بايد تلاش ميكردم كه اين زمان را جبران كنم و خدا رو شكر روند صعودي خوبي هم بعد از اين سفر داشتم.
تعطيلات نوروز قبل از كنكور را با چه برنامهاي گذراندي؟
عيد نوروز را بيشتر با بچههاي مدرسه بودم و گاهي كه نياز بود نميرفتم و تنهايي درس ميخواندم.
اواخر و نزديك به آزمون هم مصادف با ماه رمضان بود و يادم است كه در زمان آزمونهاي قلم چي روزه بودم و در تستهاي آخر قند خونم پايين ميآمد و ديگر نايي براي جواب دادن نداشتم .
چند ساعت مطالعه داشتيد؟
در اول دبيرستان روزي دو تا سه ساعت به صورت روزانه درس ميخواندم يعني درس هر روز را همان روز مطالعه ميكردم ولي سال دوم به 4 ساعت و در سال سوم اين ميزان به 5 ساعت رسيد.
بازي خاصي همانند ديگر هم سن هاي خودتان انجام مي داديد؟
خيلي ايكس باكس بازي ميكردم ولي از سال دوم متوجه شدم كه بازي كردن در برنامه من نيست و يك وداع سخت و تلخ با ايكس باكس داشتم البته ناگفته نماند در زمان آماده سازي براي كنكور تفريح بسيار مهم است و بيشتر افراد دچار خستگيهاي روحي مي شوند تا جسمي كه اين امر خود نياز به استراحت وتفريح دارد و براي آن بايد زمان گذاشت.
خود شما براي تفريح چه ميكرديد؟
گاهي يك ساعت در خيابان راه ميرفتم و ذهن خودم را از كنكور دور ميكردم و اين باعث ميشد كه سه ساعت عالي درس بخوانم و كيفيت را افزايش دهم.
و روزهاي نزديك به آزمون چقدر مطالعه داشتيد؟
ده تا دوازده ساعت روزانه درس ميخواندم.
رشته تحصيلي و دانشگاهي كه علاقه داريد ادامه تحصيل بدهيد؟
جو حاكم بر جامعه اين است كه بايد حتما در يك سري دانشگاهها و رشتههاي خاص نظير مهندسي برق دانشگاه شريف ادامه تحصيل داد. من تصميم دارم كه همه چيز را به دست خدا بسپارم و به او توكل كنم از اين رو درصدد انتخاب رشته هوا و فضا دانشگاه شريف هستم البته به رشتههاي فناوري اطلاعات و بيوتكنولوژي نيز علاقهمند هستم.
اهل ورزش هستيد؟
بله. فوتبال گاهي بازي ميكنم. حرفهاي نيستم ولي خوب بازي ميكنم البته واليبال هم تماشا ميكنم.
طرفدار قرمز يا آبي هستيد؟
قرمز
رتبه شما هم در فوتبال تداعي كننده برخي عددها است تاكنون به اين موضوع توجه كردهايد؟
بله من رتبه 4 منطقه و 6 كشوري شدم و از آنجايي كه پرسپوليسي هستم اين عددها را ميتوان به نتايج تيم محبوبم در شهرآوردهاي پرخاطره نسبت داد و اميدوار به بازي هفته ششم پرسپوليس و استقلال هم هستم. البته از منظر ديگري هم من به اين اعداد توجه كردهام از لحاظ مذهبي اين اعداد به امام سجاد(ع) نيز منتسب است امام چهارم و معصوم ششم.
با هنر هم ميانهاي داري؟
به خوشنويسي و نقاشي علاقه بسياري دارم ولي در ايام كنكور خيلي كار نميكردم. از دبستان خوشنويسي تمرين ميكردم. در سوم راهنمايي نستعليق كار ميكردم و سال اول و دوم دبيرستان زير نظر يكي از اساتيد مدرسه خط و نقاشي خط كار كردهام.
از صحبتهاي شما متوجه ارادت شما به امام دوم شيعيان شدم درست است؟
هميشه براي رفتن به مجالس اهل بيت عليهم السلام و هيئتها مصمم بودهام. حتي گاهي خوابم را كم ميكردم ولي اينگونه مراسم را از دست ندادهام و هميشه برنامه ويژهاي براي اين مراسم داشتهام.
به دو صورت همواره ذهنم را خالي ميكنم يكي اين كه هرازگاهي كه نياز باشد در دفتري مينويسم و ديگري اينكه به هيئت ميروم.
چه پیشنهادی برای کسانی که سال آینده کنکور میدهند دارید؟
ما براي يك هدف خاصي بايد درس بخوانيم. هدف من وارد شدن به يك دانشگاه برتر بود و من هميشه بر اين باور بودهام كه هيچ رتبه برتري از اول زندگياش رتبه برتر نبوده و فقط تلاش است كه راه هر فردي را مشخص ميكند.
كنكوريها بايد منابع خود را خوب بشناسند و با مشاور خود مشورت كنند و كتابهاي خوب را شناسايي كنند. هميشه منابعي را كه دو سطح از آنها بالاتر است را انتخاب كرده تا تلاش كنند و به آن نقطه مورد نظر برسند.
جمع بندي در دروس داشته باشند براي خود كدگذاري كنند كه اين كدها رمزهايي است بين خود فرد و كتاب، به عبارتي ده تا كلمه گاهي ميتواند به اندازه چند صفحه اطلاعات ارزشمند باشد.
حضرت امير عليهالسلام حديثي دارند مبني بر اين كه، "كمي كه ادامهدار باشد بهتر از بسياري است كه قطع شود" پس بايد آهسته و پيوسته درس خواند و همواره تحليل آزمونها را نبايد فراموش كرد.
آقاي محمد حسيني نظر شما در خصوص فرزندتان چيست؟
اعتقاد قلبي من و سفارشات ديني بر اين است كه همه چيز از جانب خداوند است و امروز آنچه كه براي فرزندم اتفاق افتاد و توانست رتبه خوبي را كسب كند همه الطاف خداوندي است. امير علي دوران خوبي را در مجموعه زندگي خود طي كرده است.
كتابي ميخواندم با عنوان از خوب تا عالي اين كتاب بر اين نكته تاكيد دارد كه سازمانها اگر بخواهند از مرحله خوب به عالي برسند بايد فرآيندي را طي كنند كه اين فرآيند نيازمند افراد منضبط، تفكر منضبط و عملكرد منضبط است كه هر سه اين موارد در فرزندم علي است.
در چه زماني امير علي از مرحله خوب به عالي رسيد؟
اين سه عامل را علي در ابتداي مدرسه داشت اما درخشش علي از خوب به عالي در يك زمان خاص اتفاق افتاد و آن چيزي است كه ما اسم آن را لطف الهي گذاشتيم و ما شاكر اين لطف هستيم و همواره او را سفارش به شكر اين نعمت كردهام.
بزرگي ميگويد انسانها موفقيتها را ميبينند و به راه رسيدن به موفقيتها توجه نميكنند و مهمترين بخش، اين راه رسيدن است موفقيت راز ندارد و راه دارد.
از نظر شما عوامل موفقيت در آزمون كنكور چيست؟
عوامل رسيدن به اين موفقيت متفاوت است كه در موفقيت علي هم تاثير بسزايي داشتهاند علي با دو تا ايده و فكر شروع كرد يعني توكل و توسل، با توكل زيست و اهل توسل به اهل بيت هم بود و هيچگاه تك بعدي نبود.
دومين عامل موفقيت وي بحث تعقل و انديشه بود او خوب فكر كرد و خوب برنامهريزي كرد. نحوه تفكر و انديشه او بسيار مناسب بود و هميشه برنامههاي بلند مدت داشت.
علي درست است كه انديشيد اما برنامههاي او از حد مكتوب خارج و به عمل رسيد و وي تعهد داشت به انجام برنامههاي خود.
نقش خانواده براي موفقيت او بسيار مهم بود. علي در خانوادهاي رشد كرد كه آن خانواده به نكاتي معتقد بودند كه آن نكات بسيار مهم بود. صداقت، صميمت، احترام، ادب، اعتماد، فداكاراي و حمايت از اين نكات به حساب ميآيند. خانواده آرامي هستيم و اين آرامش باعث رشد همه اعضاء خانواده ما ميشود و در بعد خانواده بايد به بزرگترين لطف خداوند كه به من داده يعني همسرم اشاره كنم و هميشه شكرگذار اين نعمت هستم كه وجود ايشان باعث پيشرفت من و بچههاي من شد.
و مدرسه عامل بسيار مهمي است. امروزه در سازمانها ميگويند آموزش هزينه نيست و سرمايهگذاري است و حرف بسيار درستي است. از روز اول فرزندانم را در مدارس خوبي ثبت نام كردهام و از تحصيل فرزندانم حتي اگر مشكل مالي داشتم كم نگذاشتم.
امير علي! سال دوم راهنمايي به مشاور خود تعهدي دادي اگر بخواهي براي پس از اتمام تحصيلات خود به ما هم تعهدي بدهي آن تعهد چيست؟
اميدوارم پس از كامل كردن تحصيلات عالي بتوانم قدم كوچكي براي خدمت به نظام جمهوري اسلامي كه ان شاء ا... زمينهساز ظهور حضرت حجت عجل الله تعالي فرجه الشريف ميشود، بردارم.
در پايان اين گفتگو امير علي دو بيت شعر با خط زيباي خود بر روي تابلو ما نوشت:
" اقبال عجم بود، قدم رنجه نموديد يك فاطمه هم قسمت ايران شده باشد"
و پس از مدتي تفكر اين بيت را از "فاضل نظري" نيز نوشت
" رنج فراق هست و اميد وصال نيست اين هست و نيست كاش كه زير و زبر شود"