واحد اطلاعات علمی و مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفت ، در چهارچوب شرح وظایف سازمانی و در راستای اهداف و چشم انداز پژوهشگاه و رعایت ایزو 2015-9001 اقدام به استقرار و پیاده سازی فرآیندهای مدیریت دانش از سال 1389 نموده است . در این راستا مدل اجرایی مدیریت دانش هشت مرحله ای ذیل بر اساس مدل مفهومی نانوکا تصویب و بر اساس آن فعالیت های مدیریت دانش آغاز گردید
جهت بهره برداری موثر از مدل هشت مرحله ای فوق نیاز به همسو سازی زیر ساخت های فرهنگ سازمانی ، ساختار و فناوری اطلاعات با مدل اجرایی می باشد
تعيين محدوده دانشي، حوزههاي اصلي و فرعي دانشي، منابع دانشي، جريان دانش و تهيه نقشه دانش
كسب دانش با استفاده از روشهاي مختلف مانند مصاحبه، برگزراي ژورنال كلابها، داستانگويي، خودنگاشت و …
ارزيابي کلیه دانشهای جمعآوريشده با هدف اعتبارسنجي، ميزان كاربردي بودن و …
دستهبندی دانشهاي ارزيابيشده با توجه به نظامهاي ردهبندي كتابخانهاي
ذخيره دانشهاي سازماندهيشده جهت بازيابي هدفمند
در اختيار قرارگيري دانش با توجه به رده دانش و سطح دسترسیهای مشخص شده
استفاده از دانشهاي ثبت شده، توسط افراد مجاز در پروژهها و امور كاري سازمان
بهرهگيري از دانشهاي موجود و خلق دانشهاي جديد در زمان انجام پروژهها
کارهای انجام گرفته تاکنون
تدوين روش اجرايي و دستورالعمل هاي مرتبط با استقرار فرآيندهاي مديريت دانش
ترسیم درخت دانش دو پردیس منتخب و واحدهای ستادی پژوهشگاه براساس روش اجرایی مصوب
برگزاري جلسات ژورنال كلاب براي اولين بار در صنعت نفت
برگزاري نشست های دانشي خبرگان در شرف بازنشستگی
برگزاري جلسات نشست دانشي طرح /پروژه
برگزاری جلسات مرور پس از عملیات
تجميع دانش طرح ها /پروژه ها
برگزاری دوره های آموزشی مدیریت دانش
بخش مديريت دانش آمادگي خود را در زمينه هاي ذيل اعلام ميدارد:
برگزاري دوره هاي آموزشی مرتبط با مديريت دانش
تجميع دانش طرح ها و پروژه ها
ارائه خدمات مشاوره
برگزاري نشست هاي دانشي و ژورنال كلابها