واحد اطلاعات علمی و مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفت ، در چهارچوب شرح وظایف سازمانی و در راستای اهداف و چشم انداز پژوهشگاه و رعایت ایزو 2015-9001 اقدام به استقرار و پیاده سازی فرآیندهای مدیریت دانش از سال 1389 نموده است . در این راستا مدل اجرایی مدیریت دانش هشت مرحله ای ذیل بر اساس مدل مفهومی نانوکا تصویب و بر اساس آن فعالیت های مدیریت دانش آغاز گردید

جهت بهره برداری موثر از مدل هشت مرحله ای فوق نیاز به همسو سازی زیر ساخت های فرهنگ سازمانی ، ساختار و فناوری اطلاعات با مدل اجرایی می باشد
تعیین محدوده دانشی، حوزههای اصلی و فرعی دانشی، منابع دانشی، جریان دانش و تهیه نقشه دانش
کسب دانش با استفاده از روشهای مختلف مانند مصاحبه، برگزرای ژورنال کلابها، داستانگویی، خودنگاشت و …
ارزیابی کلیه دانشهای جمعآوریشده با هدف اعتبارسنجی، میزان کاربردی بودن و …
دستهبندی دانشهای ارزیابیشده با توجه به نظامهای ردهبندی کتابخانهای
ذخیره دانشهای سازماندهیشده جهت بازیابی هدفمند
در اختیار قرارگیری دانش با توجه به رده دانش و سطح دسترسیهای مشخص شده
استفاده از دانشهای ثبت شده، توسط افراد مجاز در پروژهها و امور کاری سازمان
بهرهگیری از دانشهای موجود و خلق دانشهای جدید در زمان انجام پروژهها
کارهای انجام گرفته تاکنون
تدوین روش اجرایی و دستورالعمل های مرتبط با استقرار فرآیندهای مدیریت دانش
ترسیم درخت دانش دو پردیس منتخب و واحدهای ستادی پژوهشگاه براساس روش اجرایی مصوب
برگزاری جلسات ژورنال کلاب برای اولین بار در صنعت نفت
برگزاری نشست های دانشی خبرگان در شرف بازنشستگی
برگزاری جلسات نشست دانشی طرح /پروژه
برگزاری جلسات مرور پس از عملیات
تجمیع دانش طرح ها /پروژه ها
برگزاری دوره های آموزشی مدیریت دانش
بخش مدیریت دانش آمادگی خود را در زمینه های ذیل اعلام میدارد:
برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با مدیریت دانش
تجمیع دانش طرح ها و پروژه ها
ارائه خدمات مشاوره
برگزاری نشست های دانشی و ژورنال کلابها