:: www.ripi.ir ::

اخبار ستادی پژوهشگاه صنعت نفت

 

سال جديد در پژوهشگاه با عنوان سال نوآوري در كسب و كار نامگذاري شده است؛ و اين بدان معنا است كه اين مجموعه علاوه بر كسب وكار جاري كه در ساليان متعدد در پژوهشگاه داشته است، چه نوع كسب و كار‌هاي جديد و بهينه ديگري را مي‌تواند در سال 99 در نظر گيرد.

 

دكتر منصور بزمي، معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت، در گفتگو اختصاصي با واحد خبر این سازمان، به برنامه‌هاي راهبردي اين مجموعه در سال 99 اشاره كرد و گفت: بر همين اساس، پروژه اي در زمينه توسعه مدل كسب و كار پژوهشگاه تعريف و مقرر شد از يك سو در اين پروژه، مدل فعلي كسب و كار مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد و از سوي ديگر مدل بهينه با توجه به مدل جاري استخراج شود.

تجاري‌سازي محصولات

معاون فناوري و روابط بين‌الملل با بيان اين‌كه يكي از فعاليت‌هاي مهم در سال 99 در زمينه نواوري در كسب و كار، تجاري‌سازي دستاورد‌هاي پژوهشگاه صنعت نفت است، افزود: همواره در مراكز تحقيق وتوسعه، كارِ ايجاد دانش و فناوري به خوبي انجام مي‌شود در حالي‌كه تجاري‌سازي يكي از مباحثي است كه كم‌تر بدان توجه شده است. از اين رو قصد داريم در سال جديد دستاوردهاي پژوهشگاه را تجاري‌سازي كنيم اگر چه اين كار در سال‌هاي قبل نيز انجام شده است ولي درصدد هستيم اين فعاليت را با قوت بيشتري در دستور كار قرار دهيم.

توسعهء مركز نوآوري با حمايت شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها

ايشان به فعال كردن مركز نوآوري پژوهشگاه صنعت نفت در سال جديد نيز اشاره كرد و گفت: اين مركز در اواخر سال گذشته با حضور وزير نفت راه اندازي شد و امسال با استقرار شركت‌هاي نوپا و استارتاپي در اين مركز و همچنين با مذاكراتي كه با شركت‌هاي شتاب دهنده انجام شده است، تصميم به فعال تر كردن اين مركز داريم و اين امر قسمتي از توسعه كسب و كار پژوهشگاه محسوب مي‌شود.

حمايت از پروژه‌هاي دانشجويي

بزمي طرح ميزباني از دانشجويان كشور در سال 99 را از ديگر اقدامات اين مجموعه برشمرد و افزود: تصميم داريم ساليانه ميزبان 100 دانشجوی فوق ليسانس و دكتري در پژوهشگاه باشيم و بر همين اساس مقرر شده است كه اين افراد پروژه‌هاي فوق ليسانس و تز دكتري خود را در چارچوب نياز صنعت نفت تعريف كنند تا بتوانيم در آينده، دانشجو‌ها و تز‌هاي برتر را جهت تشكيل شركت‌هاي استارتاپي به مركز نوآوري پژوهشگاه معرفي نماييم.

همكاري با شركت‌هاي بروكر

ايشان به طرح بروكري فناوري در اين مجموعه نيز اشاره كرد و افزود: در اواخر سال گذشته، مصوبه هيات امنا پژوهشگاه را در اين زمينه دريافت كرديم و قصد داريم از شركت‌هاي بروكر از يك‌سو براي فروش و تجاري‌سازي دانش‌هاي فني در خارج از كشور نظير عراق، سوريه و كشورهاي شمالي استفاده نماييم و از سوي ديگر از امكانات و توانمندي‌هاي اين شركت‌ها به منظور فروش دانش‌هاي فني پژوهشگاه در خارج از ايران بهره‌مند شويم.

وي ادامه داد: در طرح بروكري، پژوهشگاه صنعت نفت بازاريابي دانش‌هاي فني خود را در اختيار شركت‌هاي بروكر قرار خواهد داد و اين امر روشي جديد است كه در سال 99 پيگيري خواهد شد تا از طريق آن به كسب و كار اين مجموعه رونق بيشتري بخشيم.

معاون فناوري و روابط بين‌الملل به ديگر فعاليت‌هاي اين مجموعه اشاره كرد و افزود: ايجاد و توسعه مشاركت‌هاي مدني و كنسرسيوم با شركت‌هاي E&P، EPC و GC از ديگر اقدامات پژوهشگاه در سال جديد مي‌باشد و اميدواريم كه در چارچوب اين كنسرسيوم‌ها و مشاركت‌هاي مدني بتوانيم دانش‌هاي فني و تجربيات پژوهشگاه را در كنار اين شركتها به منصه ظهور رسانيم.

لزوم بكارگيري شركاء استراتژيك

وي انتخاب شركاء استراتژيك را بسيار حايز اهميت دانست و افزود: براي اينكه بتوانيم چرخه توليد فناوري و دستيابي به محصول را كامل كنيم همواره حضور شركاء استراتژيك احساس مي‌شود؛ از اين رو در سال جديد اين شركاء انتخاب و قرارداد مشاركت با آن‌ها را منعقد خواهيم كرد تا بتوانیم خدمات بيشتري را به صنعت نفت و ديگر صنايع ارائه دهيم. هم‌اكنون بسياري از شركت‌هاي RTO بين‌المللي، اين استرانژي را در دستور كار خود قرار داده‌اند.

بزمي در همين راستا ادامه داد: امسال درصدد هستيم، علي‌رغم وجود تحريم‌ هاي گسترده در كشور، از ظرفيت‌هاي همکاری با شركاء خارجي كه تمايل دارند با پژوهشگاه همكاري داشته باشند وسعت بیشتری دهیم و با بهره گیری از توانمندي‌هاي طرفين، توسعه فناوري و تجاري‌سازي دستاوردهاي پژوهشگاه را در دستور كار قرار دهيم.

رصد فناوري‌هاي نوظهور

ايشان با بيان اينكه سازمان‌هاي پژوهش و فناوري همواره مي‌بايست رصد فناوري‌هاي نوظهور و آينده محور را مد نظر خود قرار دهند، تصريح كرد: پژوهشگاه قصد دارد با تشكيل رصد‌خانه فناوري در سال جديد با شدت بيشتري فناوري‌هاي نوظهور و فناوري‌هايي كه آينده صنعت نفت را تحت تاثير قرار مي‌دهند را شناسايي و ارزيابي كند تا در نهايت بتوان فعاليت‌هاي اين مجموعه را بر اين فناوري‌هاي مشخص شده متمركز ساخت.

ارتقاء برند سازماني پژوهشگاه صنعت نفت

بزمي برند‌سازي پژوهشگاه صنعت نفت را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: پژوهشگاه بايد در تمامي فعاليت‌ها و اقداماتي كه انجام مي‌دهد برند خود را ارتقاء بخشد و اين امر از طريق ارايه خدمات مناسب به مشتريان، زمان‌بندي مناسب فعاليت‌ها و ارايه خدمات با كيفيت و قيمت مناسب مهيا خواهد شد.

وي در همين راستا ادامه داد: براي تقويت برند سازماني مي‌بايست در مذاكرات با صنايع مختلف از افراد حرفه‌اي استفاده نماييم چرا كه اين امر كمك مي‌كند كه پژوهشگاه به يك برند معتبر در سطح صنعت نفت تبديل شود.

ايشان بر گسترش ارتباطات برون‌سازماني نيز تاكيد كرد و افزود: ارتباط وسيع‌تر با هلدينگ‌هاي موجود در كشور و حضور در پروژه‌ها و مگاپروژه‌هايي كه اين هلدينگ‌ها انجام مي‌دهند، يكي از اهداف پژوهشگاه در سال 99 است و اميدواريم بتوانيم اينگونه برنامه‌ريزي‌ها را با قوت بيشتري در سال جديد دنبال كنيم.