با تلاش پژوهشگران داخلی محقق شد
دستیابی به توانایی حذف خوردگی در كولر هوایی پالایشگاههای كشور
با تلاش پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت، توانایی حذف خوردگی كولر هوایی پالایشگاهها در كشور ایجاد و این پروژه در پالایشگاه بندرعباس با موفقیت اجرا شد.
مجری طرح رفع مشكل كولر هوایی واحد آیزوماكس پالایشگاه در كولرهای هوایی واحد آیزوماكس پالایشگاه بندرعباس و بالا بودن هزینه تعویض كولر این واحد صنعتی، متخصصان خوردگی فلزات و كاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت با هدف جلوگیری از تحمیل هزینههای سنگین تعمیر این تجهیزات، اقدام به شناسایی عوامل ایجاد خوردگی در كولر هوایی كردند.
دكتر اكبر ایراندوخت با اشاره به عملكرد كولر هوایی در واحد آیزوماكس افزود: با توجه به تولید فرآوردههای میان تقطیر با كیفیت بالا در واحد آیزوماكس (یا شكست هیدروژنی) وظیفه كولر هوایی در این واحد، خنك كردن محصولات خارج شده از راكتور با استفاده از جریان هواست تا پس از سرد شدن، به سایر دستگاههای واحد وارد شود.
وی اظهار داشت: با توجه به وجود مقدار زیادی از تركیبات گوگردی و نیتروژنی در نفت خام سنگین ورودی به پالایشگاه بندرعباس (خوراك پالایشگاه)، كولرهای این پالایشگاه زمینه زیادی برای بروز مشكل خوردگی دارند، تاكنون، كل كولر هوایی این پالایشگاه (16 دسته تیوب) دو بار تعویض شده است كه این مساله علاوه بر تحمیل هزینههای مالی، به دلیل shutdown اضطراری و خارج شدن واحد از مدار تولید (هنگام تعویض كولر)، زیان زیادی به دنبال دارد.
دكتر ایراندوخت تصریح كرد: پس از بسته شدن قرارداد پژوهشی با پالایشگاه بندرعباس، دو پروژه به صورت همزمان در پژوهشگاه صنعت نفت تعریف و واحد آیزوماكس با استفاده از نرمافزارهای تجاری موجود شبیهسازی شد، سپس بر اساس آنالیز نمونههای گرفته شده از پالایشگاه، صحت شبیهسازی انجام شده در پژوهشگاه به اثبات رسید.
وی افزود: براساس اطلاعات به دست آمده، علاوه بر گازها، وجود نمكهای خورنده كلرید آمونیوم و نیز هیدروسولفید آمونیوم در كولر هوایی واحد آیزوماكس پالایشگاه بندرعباس به اثبات رسید، از این رو قرار شد برای جلوگیری از بروز گرفتگی و خوردگی غلظت گازهای آمونیاك، سولفید هیدروژن و اسید كلریدریك به حداقل كاهش یابد.
دكتر ایراندوخت با بیان این كه رسوبگرفتگی و خوردگی در همه واحدهای آیزوماكس پالایشگاهها وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به این كه خوراك این واحدها شامل مقدار زیادی تركیبهای گوگردی و نیتروژنی است، در راكتور، تركیبهای اكسیژنی به بخار آب، نیتروژنی به آمونیاك و گوگردی به سولفید هیدروژن تبدیل میشود، همچنین با توجه به انجام عملیات شكست مولكولی در این راكتور، فضایی غنی از گازهای خورنده شامل هیدروژن، سولفید هیدروژن، مونواكسیدكربن، آمونیاك و اسیدكلریدریك شكل میگیرد.
به گفته وی، در بسیاری از واحدهای هیدروكراكینگ در دنیا و واحدهای تصفیه هیدروژنی، مشكل رسوبگرفتگی و نیز خوردگی شدید در كولر هوایی مشاهده میشود.