EN

اولين واحد ايزومريزاسيون نفتا تحت ليسانس ايراني راه‌اندازي شد

با دانش فني ايزومير پژوهشگاه صنعت نفت و شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران، اولين واحد ايزومريزاسيون نفتا تحت ليسانس ايراني در صنعت پالايش، آبان ماه سال جاري راه‌اندازي شد.

عليرضا خالقي نسب؛ مسئول طراحي واحد ايزومريزاسيون نفتا در پژوهشگاه صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني شركت ملي نفت ايران، با اعلام اين خبر گفت: صنعت پالايش كشور با بيش از 100 سال قدمت، در تاسيس پالايشگاه‌ها همواره از دانش فني خارجي استفاده كرده است و واحد ايزومريزاسيون نفتاي پالايشگاه امام خميني‌(ره) شازند در واقع اولين واحد پالايشي كشور با ليسانس ايراني است.

وي تصريح كرد: طراحي پايه واحد ايزومريزاسيون نفتا در پالايشگاه امام خميني‌(ره) شازند با ظرفيت 8 هزار و 500 بشكه و توانايي توليد روزانه يك ميليون و 350 هزار بنزين مرغوب از سوي پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد.

وي افزود: طرح توسعه پالايشگاه امام خميني‌(ره) شازند با دو هدف عمده شامل افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده‌هاي نفتي و تطبيق آنها با استاندارد EU05 در حال انجام است.

خالقي نسب اظهار داشت: كيفيت فرآورده‌هاي نفتي توليدي كشور در حال حاضر با استانداردهاي روز دنيا تطبيق ندارند و براي تغيير استانداردهاي سوختي و تطبيق اين فرآورده‌ها با استاندارد EU05 لازم است در طراحي پالايشگاه‌هاي كشور تغييراتي ايجاد شود.

مسئول طراحي واحد ايزومريزاسيون نفتا در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: برنامه كلي به روز كردن پالايشگاه‌هاي كشور از سوي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در دستور كار قرار گرفت و در اين راستا در 6 پالايشگاه كشور طرح توسعه پالايشگاه برنامه‌ريزي شد.

به گفته وي، با بكارگيري “دانش فني ايزومير” و احداث واحدهاي ايزومريزاسيون نفتا در پالايشگاه‌ها، كيفيت بنزين بهبود مي‌يابد؛ استفاده از محصول فرآيند ايزومريزاسيون در بنزين موجب ارتقاء كيفيت آن در ايران به سطح استاندارد يورو 2005 مي‌شود.

مسئول طراحي واحد ايزومريزاسيون نفتا در پژوهشگاه صنعت نفت هدف از اجراي اين پروژه را حفظ درجه خوش‌سوزي بنزين (عدد اكتان) پس از حذف تركيبات سرب‌دار از آن اعلام كرد و افزود: عدد اكتان نفتاي سبك كه در پالايشگاه‌هاي قديمي به طور مستقيم به بنزين اضافه مي‌شود، 65 الي 70 است كه فرآيند ايزومريزاسيون با تبديل پارافين‌هاي خطي موجود در نفتاي سبك به پارافين‌هاي شاخه‌دار، اين شاخص مهم بنزين را به حدود 90 افزايش مي‌دهد.

خالقي نسب ياد‌آور شد: با اضافه كردن محصول فرآيند ايزومريزاسيون به بنزين، ديگر نيازي به افزايش تركيبات حلقوي سرطان‌زا هستند نخواهد بود، زيرا پارافين‌هاي شاخه‌دار ضمن كمك به افزايش عدد اكتان و حذف سرب از بنزين، هيچ‌گونه تركيبات حلقوي به همراه ندارد.

وي همچنين اظهار داشت: صنعت نفت هميشه واردكننده دانش فني واحدهاي پالايشي تحت ليسانس بوده است اما طراحي، احداث و راه‌اندازي واحد ايزومريزاسيون نفتا در پالايشگاه امام خميني‌(ره) به پايه دانش فني متعلق به ايران و اولين قدم براي بومي كردن دانش فني واحدهاي پالايشي در كشور محسوب مي‌شود.

خالقي نسب تاكيد كرد: طراحي پايه واحد ايزومريزاسيون نفتا در پالايشگاه امام خميني‌(ره) با ظرفيت پالايش هشت هزار و 500 بشكه در روز بر پايه دانش فني ايزومير، نخستين گام در شكستن سنت صد ساله خريد فناوري از خارج در صنعت پالايش است.

وي يادآور شد: دانش فني ايزومريزاسيون نفتا به طور مشترك به وسيله پژوهشگاه صنعت نفت و شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران در سال 1381 به ثبت رسيده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support