تهران ـ معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت گفت: بنزین با اكتان 85 و دوستدار محیط زیست توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت و شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در پالایشگاه شازند اراك تولید شد.
“محمود تركی” روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اگر درجه خوشسوزی بنزین (عدد اكتان) در بنزینهای تولید شده پایین باشد، مشكلات زیست محیطی را ایجاد میكند از این رو با اضافه كردن مواد افزودنی، عدد اكتان در بنزین را بالا میبردند كه در واقع همان مواد افزودنی موجب بروز مشكلات زیست محیطی میشود.
وی ادامه داد: از این رو پژوهشگاه صنعت نفت تلاش كرد تا به دانش فنی تولید بنزین دست یابد كه برای بالا بردن عدد اكتان آن نیازی به افزودنی نباشد و این بنزین دوستدار محیط زیست باشد.
تركی اظهار داشت: برای رسیدن به این دانش از روش ” ایزومریزاسیون” استفاده شده است و بنزین تولید شده با این روش كمترین خسارات زیست محیطی را به همراه دارد. علاوه بر این در عملكرد موتور خودرو مشكلی ایجاد نمیكند.
به گفته وی این موفقیت، محصول مشترك بین صنعت (شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران) و بخش تحقیقات (پژوهشگاه صنعت نفت) است.
معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان كرد: روش پایین آوردن اكتان بنزین با افزودنیهای بیشتر مدتهاست كه در كشورهای پیشرفته منسوخ شده است.
تركی گفت: در حال حاضر ایران آمادگی صدور این محصول جدید را به كشورهای متقاضی دارد.
همچنین “علیرضا خالقی نسب” مسوول طرح “ایزومیر” درباره این طرح گفت: كارهای تحقیقاتی طرح “ایزومریزاسیون” از سال 1379 در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شد و در سال 1381 با همكاری شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران موفق به ثبت این دانش شدیم.
وی افزود: با شروع فعالیت پالایشگاه شازند اراك براساس قرارداد منعقد شده میان پژوهشگاه صنعت نفت، شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و پالایشگاه شازند اراك مقرر شد روزانه هشت هزار و 500 بشكه معادل یك میلیون و 350 هزار لیتر بنزین با فناوری جدید در این پالایشگاه تولید شود.
وی یادآور شد: با به دست آوردن این دانش فنی توانستیم اكتان بنزین را بدون هیچگونه افزودنی از حدود 62 به حدود 85 افزایش دهیم. در حال حاضر استاندارد اكتان بنزین در كشورهای مختلف متفاوت است اما در برخی از كشورهای اروپایی عدد اكتان حدود 90 است.
خالقی نسب اظهار داشت: متاسفانه كیفیت فرآوردههای نفتی تولیدی كشور ما درحال حاضر با استانداردهای روز دنیا تطابق ندارد و برای تغییر استانداردهای سوختی و تطبیق این فرآوردهها با استاندارد یورو پنج لازم است در طراحی پالایشگاههای كشور تغییراتی ایجاد شود.
وی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت با هدف حفظ عدد اكتان پس از حذف تركیبات سربدار از آن، پروژه ایزومیر را اجرایی كرده است كه با اضافه كردن فرآیند ” ایزومریزاسیون” به بنزین، دیگر نیازی به افزایش تركیبات حلقوی در بنزین كه سرطانزا هستند، نخواهد بود.
به گفته خالقی نسب این طرح در تمام پالایشگاههای كشور قابل اجرا است. از این رو واحد ” ایزومریزاسیون” بر مبنای دانش فنی ایزومیر قابلیت اجرا در پالایشگاههای تهران، اراك، اصفهان، شیراز، آبادان، لاوان، بندرعباس و پالایشگاههای میعانات گازی را دارد.