بنزین دوستدار محیط زیست تولید شد

تهران ـ معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت گفت: بنزین با اکتان 85 و دوستدار محیط زیست توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در پالایشگاه شازند اراک تولید شد.

“محمود ترکی” روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اگر درجه خوشسوزی بنزین (عدد اکتان) در بنزینهای تولید شده پایین باشد، مشکلات زیست محیطی را ایجاد میکند از این رو با اضافه کردن مواد افزودنی، عدد اکتان در بنزین را بالا میبردند که در واقع همان مواد افزودنی موجب بروز مشکلات زیست محیطی میشود.

وی ادامه داد: از این رو پژوهشگاه صنعت نفت تلاش کرد تا به دانش فنی تولید بنزین دست یابد که برای بالا بردن عدد اکتان آن نیازی به افزودنی نباشد و این بنزین دوستدار محیط زیست باشد.

ترکی اظهار داشت: برای رسیدن به این دانش از روش ” ایزومریزاسیون” استفاده شده است و بنزین تولید شده با این روش کمترین خسارات زیست محیطی را به همراه دارد. علاوه بر این در عملکرد موتور خودرو مشکلی ایجاد نمیکند.

به گفته وی این موفقیت، محصول مشترک بین صنعت (شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران) و بخش تحقیقات (پژوهشگاه صنعت نفت) است.

معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان کرد: روش پایین آوردن اکتان بنزین با افزودنیهای بیشتر مدتهاست که در کشورهای پیشرفته منسوخ شده است.

ترکی گفت: در حال حاضر ایران آمادگی صدور این محصول جدید را به کشورهای متقاضی دارد.

همچنین “علیرضا خالقی نسب” مسوول طرح “ایزومیر” درباره این طرح گفت: کارهای تحقیقاتی طرح “ایزومریزاسیون” از سال 1379 در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شد و در سال 1381 با همکاری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران موفق به ثبت این دانش شدیم.

وی افزود: با شروع فعالیت پالایشگاه شازند اراک براساس قرارداد منعقد شده میان پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و پالایشگاه شازند اراک مقرر شد روزانه هشت هزار و 500 بشکه معادل یک میلیون و 350 هزار لیتر بنزین با فناوری جدید در این پالایشگاه تولید شود.

وی یادآور شد: با به دست آوردن این دانش فنی توانستیم اکتان بنزین را بدون هیچگونه افزودنی از حدود 62 به حدود 85 افزایش دهیم. در حال حاضر استاندارد اکتان بنزین در کشورهای مختلف متفاوت است اما در برخی از کشورهای اروپایی عدد اکتان حدود 90 است.

خالقی نسب اظهار داشت: متاسفانه کیفیت فرآوردههای نفتی تولیدی کشور ما درحال حاضر با استانداردهای روز دنیا تطابق ندارد و برای تغییر استانداردهای سوختی و تطبیق این فرآوردهها با استاندارد یورو پنج لازم است در طراحی پالایشگاههای کشور تغییراتی ایجاد شود.

وی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت با هدف حفظ عدد اکتان پس از حذف ترکیبات سربدار از آن، پروژه ایزومیر را اجرایی کرده است که با اضافه کردن فرآیند ” ایزومریزاسیون” به بنزین، دیگر نیازی به افزایش ترکیبات حلقوی در بنزین که سرطانزا هستند، نخواهد بود.

به گفته خالقی نسب این طرح در تمام پالایشگاههای کشور قابل اجرا است. از این رو واحد ” ایزومریزاسیون” بر مبنای دانش فنی ایزومیر قابلیت اجرا در پالایشگاههای تهران، اراک، اصفهان، شیراز، آبادان، لاوان، بندرعباس و پالایشگاههای میعانات گازی را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support