شانا ـ گروه نفت: توانایی حذف خوردگی کولر هوایی پالایشگاهها با تلاش پژوهشگاه صنعت نفت در کشور ایجاد و این پروژه در پالایشگاه بندرعباس با موفقیت اجرا شد.
مجری طرح رفع مشکل کولر هوایی واحد آیزوماکس پالایشگاه بندرعباس با اعلام این مطلب به خبرنگار شانا تصریح کرد: با توجه به ایجاد مشکل خوردگی در کولرهای هوایی واحد آیزوماکس پالایشگاه بندرعباس و بالا بودن هزینه تعویض کولر این واحد صنعتی، متخصصان خوردگی فلزات و کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت با هدف جلوگیری از تحمیل هزینههای سنگین تعمیر این تجهیزات، اقدام به شناسایی عوامل ایجاد خوردگی در کولر هوایی کردند.
وی در تشریح عملکرد کولر هوایی در واحد آیزوماکس گفت: باتوجه به تولید فرآوردههای میان تقطیر با کیفیت بالا در واحد آیزوماکس (یا شکست هیدروژنی) وظیفه کولر هوایی در این واحد خنک کردن محصولات خارج شده از راکتور با استفاده از جریان هوا است تا پس از سرد شدن به سایر دستگاههای واحد وارد شود.
دکتر اکبر ایراندوخت گفت: مقدار زیادی ترکیبات گوگردی و نیتروژنی در نفت خام سنگین ایران ورودی پالایشگاه بندرعباس (خوراک پالایشگاه) وجود دارد و کولرهای این پالایشگاه پتانسیل زیادی برای بروز مشکل خوردگی دارند؛ به گونهای که تاکنون کل کولر هوایی این پالایشگاه (16 دسته تیوب) دوبار تعویض شده و این مسئله علاوه بر تحمیل هزینههای مالی به دلیل shutdown اضطراری و خارج شدن واحد از مدار تولید (هنگام تعویض کولر) زیان زیادی به پالایشگاه وارد میکرد.
مجری طرح رفع مشکل کولر هوایی واحد آیزوماکس پالایشگاه بندرعباس تصریح کرد: پس از بسته شدن قرارداد پژوهشی با پالایشگاه بندرعباس، دو پروژه به صورت همزمان در پژوهشگاه صنعت نفت تعریف و واحد آیزوماکس با استفاده از نرمافزارهای تجاری موجود شبیهسازی شد، سپس بر اساس آنالیز نمونههای گرفته شده از پالایشگاه، صحت شبیهسازی انجام شده در پژوهشگاه به اثبات رسید.
ایراندوخت گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده، علاوه بر گازها وجود نمکهای خورنده کلرید آمونیوم و نیز هیدروسولفید آمونیوم در کولر هوایی واحد آیزوماکس پالایشگاه بندرعباس اثبات و قرار شد برای جلوگیری از بروز گرفتگی و خوردگی غلظت گازهای آمونیاک، سولفید هیدروژن و اسید کلریدریک به حداقل کاهش یابد.
ایراندوخت با بیان این که رسوبگرفتگی و خوردگی در همه واحدهای آیزوماکس پالایشگاهها وجود دارد، افزود: با توجه به این که خوراک این واحدها شامل مقدار زیادی ترکیبهای گوگردی و نیتروژنی است، در راکتور ترکیبهای اکسیژنی به بخار آب نیتروژنی به آمونیاک و گوگردی به سولفید هیدروژن تبدیل میشود، ضمن آن که با توجه به انجام عملیات شکست مولکولی در این راکتور، یک فضای غنی از گازهای خورنده شامل هیدروژن، سولفید هیدروژن، مونواکسید کربن، آمونیاک و اسید کلریدریک ایجاد میشود.
وی افزود: در بسیاری از واحدهای هیدروکراکینگ در دنیا و واحدهای تصفیه هیدروژنی مشکل رسوبگرفتگی و نیز خوردگی شدید در کولر هوایی مشاهده میشود. این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به بالا بودن شمار کولر هوایی در واحد آیزوماکس پالایشگاه بندرعباس، این پروژه با همکاری پژوهشگران کاتالیست و خوردگی فلزات پژوهشگاه صنعت نفت در این پالایشگاه اجرا شد، ولی توانایی برطرف کردن مشکل رسوبگرفتگی و خوردگی در دیگر پالایشگاههای کشور با استفاده از توانمندی متخصصان پژوهشگاه وجود دارد.