نخستین واحد ایزومریزاسیون نفتا در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند با دانش فنی «ایزومیر» به عنوان نخستین واحد تحت لیسانس ایرانی در صنعت پالایش كشور راهاندازی شد.
به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس محمود تركی، معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت كه در نشست خبری احداث نخستین واحد پالایش كشوری با دانش فنی ایرانی سخن میگفت، اظهار كرد: بنزین برای این كه بتواند در خودروها مورد استفاده قرار گیرد باید دارای یك سری مشخصات و استانداردهای عملكردی و محیط زیستی باشد به گونهای كه هم عدد اكتان بالایی داشته باشد و هم از نظر مواد آروماتیك و آلودهكننده محیط زیست در حد استاندارد باشد. اگر عدد اكتان بنزینی از حد استاندارد بالاتر نباشد موتور خودروها دچار مشكل شده و نمیتواند به خوبی كار كند و به همین دلیل در گذشته فرآیندهایی مورد استفاده قرار میگرفت كه با روشهای آروماتیك عدد اكتان بنزین را افزایش میدادند البته در این فرآیند از افزودنیهایی استفاده میشد كه برای محیط زیست ایجاد مشكل میكرد.
وی افزود: به دلیل آلودهكننده بودن روش آروماتیك، این فرآیند در تولید بنزین در بسیاری از كشورهای دنیا منسوخ شده است و روش ایزومریزاسیون و دیگر روشها مورد استفاده قرار میگیرد.
معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این كه در فرآیند ایزومریزاسیون دیگر آروماتی تولید نمیشود تصریح كرد: پژوهشگاه صنعت نفت برای نخستین بار در كشور به دانش فنی «ایزومیر» دست پیدا كرده تا بدون هرگونه افزودنی بتواند عدد اكتان بنزین را افزایشدهد.
در واقع اهمیت واحد ایزومریزاسیون و ویژگی آن نسبت به دیگر روشهای قدیمی دوستدار محیط زیست بودن و نداشتن مشكل عملكردی است.
به گزارش ایسنا، دكتر علیرضا خالقی نسب، مسوول طرح ایزومیر در خصوص راهاندازی واحد ایزومریزاسیون نفتا در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اظهار كرد: طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به نام» واحد آیزوم (ISOMUNIT) «نامگذاری شده است. این واحد، نفتای سبك حاصل از تقطیر نفت خام را با انجام واكنشهای ایزومریزاسیون در حضور كاتالیست به بنزین مرغوب تبدیل میكند.
وی افزود: مرغوبیت بنزین تولیدی این واحد اولا به دلیل عدد اكتان بالای آن در مقایسه با خوراك ورودی به آن است (عدد اكتان بنزین واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه امام خمینی(ره) در حدود 20 واحد از خوراك ورودی آن بیشتر است)، ثانیا، این محصول فاقد هرگونه تركیبات حلقوی است؛ به این ترتیب با اضافه شدن واحد ایزومریزاسیون به سبد بنزین پالایشگاه عدد اكتان بنزین تولید شده حتی با حذف سرب هم كاهش نمییابد و درصد تركیبات حلقوی نیز به نحو قابل توجهی كاهش پیدا میكند.
خالقی نسب با بیان این كه ارتقای كیفیت فرآوردههای نفتی به سطح استاندارد اروپایی «یورو 2005» یكی از اهداف توسعه پالایشگاههای كشور است، خاطرنشان كرد: از ضرورتهای اساسی در رسیدن به این سطح از مرغوبیت برای بنزین استفاده از محصول واحد ایزومریزاسیون نفتا در سبد بنزین پالایشگاه بوده و این موضوع نشاندهنده اهمیت و جایگاه این واحد در مجموعه طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) به شمار میرود.
وی ادامه داد: واحد ایزومریزاسیون نفتا در سطح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند بر پایه دانش فنی «ایزومیر» كه به نام شركت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت به ثبت رسیده توسط كارشناسان این پژوهشگاه طراحی شده است.
ظرفیت تولید این واحد روزانه یك میلیون و 350 هزار لیتر بنزین مرغوب با عدد اكتان حدود 85 است.
خالقی نسب با بیان این كه این واحد در سال 83 طراحی شده و مدارك آن در اختیار كارفرما قرار گرفته است، اضافه كرد: كار احداث واحد مزبور در كنار سایر واحدهای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) از سال 85 آغاز و در آبان سال 90 توسط كاركنان زحمتكش این پالایشگاه و با نظارت كامل كارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت با موفقیت راهاندازی و یك ماه پس از آن توسط رییس جمهور افتتاح شد.
مدیر طرح راهاندازی واحد ایزومریزاسیون نفتا در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند در خصوص چگونگی راهاندازی این واحد عنوان كرد: راهاندازی واحدهای پالایشی كاتالیستی معمولا طولانی، پیچیده و بعضا با حوادثی همراه است اما خوشبختانه راهاندازی واحد ایزومریزاسیون نفتا در طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به دلیل دقت كامل طراحان آن در پژوهشگاه صنعت نفت به سرعت و بدون كوچكترین حادثه انجام گرفت كه نشاندهنده قدرت فناوری و توان بالای نیروهای مهندسی كشور است.
همچنین تحقیقات برای دستیابی به فناوری ایزومریزاسیون نفتا با حمایتهای همه جانبه شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در پژوهشگاه صنعت نفت از سال 79 آغاز شده بود و كارشناسان پژوهشگاه پس از دو سال تلاش بیوقفه علمی در سال 81 موفق به دستیابی به دانش فنی آن شدند.
به گزارش ایسنا، وی با بیان این كه راهاندازی واحد ایزومریزاسیون نفتا یكی از 15 طرح توسعهای پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند است، تصریح كرد:طراحی پایه واحد ایزومریزاسیون نفتا پالایشگاه شازند با عقد قرارداد با شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در سال 83 آغاز و در اسفند همان سال به انجام رسیده و مورد تایید كارفرما و شركت ژاپنی( JGC مشاور كارفرما) قرار گرفت.
خالقی نسب در پایان با بیان این كه دستیابی به دانش فنی ایزومیر مهمترین دستاورد راهاندازی واحد ایزومریزاسیون نفتا در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند است، گفت: این واحد نخستین واحد تحت لیسانس ایران در صنعت پالایش نفت محسوب شده كه به دلیل سرعت در دستیابی به دانش فنی و دقت در طراحی آن كه منجر به راهاندازی سریع و بدون حادثه آن شده است، در تاریخ صنعت پالایش كشور به یادگار خواهد ماند، همچنین پژوهشگاه صنعت نفت آمادگی راهاندازی دیگر واحدهای ایزومریزاسیون را با دانش فنی ایرانی داشته و میتواند آن را به كشورهای خارجی صادر كند.