دانش نفت: پژوهشگاه به عنوان یک مرکز پویا و علمی باعث تحولات فراوان در حوزه صنعت نفت شده است و تمام متخصصان و کارشناسان روابط عمومی باید تلاش کنند تا این مرکز بزرگ و مؤثر را به عموم مردم بشناسانند.
منوچهر خندان، رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، در نشست اعضای شورای هماهنگی روابط عمومیهای صنعت نفت با بیان این مطلب اظهار داشت: رسالت پژوهشگاه تجاریسازی دانش و تبدیل فناوری به ثروت است و در شرایط کنونی که دشمنان با اعمال محدودیتهای متعدد مانع دستیابی کشورمان به فنآوریهای صنعت نفت میشوند، تا شاهرگ اقتصاد کشور با مشکل مواجه شود، لزوم توجه بیشتر به نهادهای تحقیقاتی و پژوهشی مانند پژوهشگاه صنعت نفت برای بومیسازی فناوریهای مورد نیاز بیشتر احساس میشود. وی یکی از دلایل انتخاب پژوهشگاه صنعت نفت را به توان میزبان نشست اعضای شورای هماهنگی روابط عمومیهای صنعت، نقش مؤثر این مرکز در خلق فناوریهای نوین، رفع مشکلات واحدهای عملیاتی، ابداع دانشهای فنی بومی و همکـاری در اجرای طرحهای توسعهای و ملی عنوان کرد. خندان افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب پس از بازدیـد اسفند 90 از پژوهشگاه، در اوایل سال 91 در بیاناتشـان در حرم شریف رضوی، محققان این مرکز را دارای 5 خصوصیت جوانگرایی، روحیه جهادی، ارتباط مستحکم با صنعت، تبدیل تحریمها به فرصتها و اعتماد به نفس بالا توصیف کردند که مایه مباهات پژوهشگاه و صنعت نفت است، کارگزاران روابط عمومی نیز باید موفقیتها و پیشرفتهای گوناگون علمی و پژوهشی این مرکز که در شرایط دشوار تحریم تکیهگاهی برای صنعت نفت کشور بوده به خوبی بازتاب دهند. رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، روابط عمومی را تخصصی حرفهای بیان کرد و گفت: کارکنان روابط عمومی باید رسانهشناس باشند و درک درستی از نظمدهی و طراحی پیام داشته باشند، یعنی متناسب با نوع مخاطب و پیام از رسانههای گوناگون برای تأثیرگذاری حداکثری بر مخاطب بهره گیرند. خندان در ادامه با بیان این که اطلاعرسانی نامناسب، سردرگمی و شفاف نبودن اطلاعات را در افکار عمومی ایجاد میکند، وظیفه اصلی روابط عمومیها را اطلاعیابی و سپس اطلاعرسانی و آگاهیدهی عنوان کرد. رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، روابط عمومی را پل ارتباطی بین مسوولان و جامعه دانست که باید نیازها، خواستهها و پیشنهادهای افکار عمومی را بگیرد و بر مبنای آنها پژوهش، و راهکارهایی اجرایی ارایه کند.