مهار تورم و رشد تولید

مهار تورم و رشد تولید

اولویت‌ها و گرایش‌های پژوهشگاه نفت برای جذب دانشجویان دکتری پژوهش‌محور

رییس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت در گفت‌و‌گویی تفصیلی:

اولویت‌ها و گرایش‌های پژوهشگاه نفت برای جذب دانشجویان دکتری پژوهش‌محور

رییس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت در گفت‌و‌گویی تفصیلی با اشاره به برگزاری دومینسال متوالی دوره دکترای پژوهشی در این پژوهشگاه، به تشریح اولویت‌ها و گرایش‌هایاین پژوهشگاه‌ در جذب دانشجویان دکتری پرداخت.

 

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر جعفری نصر درباره اهداف و ضرورت‏های برگزاریاین دوره در پژوهشگاه نفت همچنین اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این دوره، تربیتنیروی انسانی ماهر و کارآمد برای آینده پژوهشگاه است. امکانات بسیار زیادی در طولاین پنجاه و اندی سال عمر پژوهشگاه از جمله نیروی انسانی، سخت‏‌افزاری ونرم‏‌افزاری فراهم شده‏ است؛ لذا پژوهشگاه همانند یک دانشگاه معتبر و استاندارد همهپتانسیل‏‌های لازم و زیرساخت‏‌های تربیت نیروی انسانی خبره را در خود جمع کرده وزمان آن رسیده بود که از این انبوه تجربه برای تربیت نیروی انسانی برای آینده کشورو ارتقای اعضای هیات علمی خود استفاده کرده و برای آن برنامه‏‌ریزی کند. هم‏چنین درفرآیندها، ساختارها و مقررات موجود در پژوهشگاه تولید یک ایده تا مرحله تجاری‏‌سازیو تولید محصول دیده شده و در مجموع فضایی مناسب برای تحقیقات علمی در این سازمانفراهم شده است.

وی با تاکید بر این‌که هم‏‌اکنون در کشور به بحث فناوری در سطح کلان توجهمی‏‌شود، تصریح کرد: در این راستا باید دانش فنی فرآیندها و سنتز و تولید انبوهمواد شیمیایی لازم، حداقل در سطح صنعت نفت تامین شود؛ لذا طبیعی بود که در این راهگام بگذاریم و چه بسا باید بسیار زودتر از این هم اقدام می‌کردیم.

جعفری نصر در ادامه خاطرنشان کرد: اگر چه مباحث دانشجو‌یان دکترا و تولید دانشفنی در نگاه اول چندان مرتبط به هم نشان نمی‌‏دهند، ولی به هر حال توسعه مرزهایدانش و به دست آوردن فرمولاسیون‏‌های جدید، پتنت‏ها و نوآوری‌ها از همین عناصر وبنیان‏‌های علمی آغاز می‏‌شود، بنابراین تربیت دانشجو در این حوزه برای پژوهشگاهبسیار مهم است.

رئیس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت با اشاره به مساله ارتقای هیات علمی پژوهشگاهگفت: در این سازمان بالغ بر دویست عضو هیات علمی در سطوح مختلف، از مربی، استادیارو دانشیار مشغول به کار هستند، حتی برخی از این اعضا آماده گرفتن درجه استادی تمامهستند که یکی از راه‏‌های تسریع ارتقای درجه علمی اعضای هیات علمی پژوهشگاه، داشتندانشجو و ثبت اختراعات و چاپ مقالات و کتب بیش‏تر است. بنابراین هم ارتقای کیفی وهم به‌‏روز شدن دانش استادان برای ما بسیار مهم است. زمانی که دانشجویی در کنار یکاستاد و یا چند استاد کار می‌کند، خود استاد هم ملزم خواهد بود علاوه بر کسب تجاربعملی، دانش و مبانی علمی خود را نیز به‌ روز کند، چون هر روز با پرسش مواجهمی‏‌شود. به طور خلاصه، اهداف برگزاری دوره دکتری در پژوهشگاه را می‌توان تامیننیروی انسانی ماهر برای کادرسازی آینده پژوهشگاه، گسترش مرزهای دانش برای شروعزنجیره فناوری و ارتقای سطح کیفی و به‏روز شدن اعضای هیات علمی و تسریع در ارتقایآنها دانست.

جعفری نصر با اشاره به رویکرد پژوهشگاه برای در نظر گرفتن اولویتهایی در جذبدوره دکترا برای کارکنان پژوهشگاه تصریح کرد: در ابتدا تصمیم بر آن بود که کارکنانپژوهشگاه که دارای مدرک فوق‌لیسانس، مقالات و احتمالا تالیفات و ترجمه‏‌های متعددهستند و در آزمون متمرکز سازمان سنجش به عنوان دانشجوی دکترا پذیرفته شده و درنهایت در مصاحبه علمی نیز قبول می‏‌شوند، به این دوره وارد شوند و با کسب مدرکدکترا از نظر علمی و درجه ارتقا یابند. تلاش بر این بود که از سرمایه‌های داخلیپژوهشگاه هم که سال‏‌ها برایشان زحمت کشیده و سرمایه‏‌گذاری شده است، استفاده شود. ولی در این راه با دست‏‌اندازها و موانع‏ قانونی و مشکلات حقوقی روبه‌رو شدیم و اینامر محقق نشد. به هر حال یکی از اهداف اصلی شروع دوره دکترا استفاده از کارکنانپژوهشگاه بود که متاسفانه تاکنون میسر نشده است، ولی امیدوار هستیم که با درایترئیس پژوهشگاه و دیگر دلسوزان این سازمان که خودشان هم عضو هیات علمی هستند،هماهنگی‏‌های لازم برای حل این مشکل در دوره‏‌های بعدی انجام شوند.

وی در ادامه با بیان این که برگزاری اولین دوره دکترا در پژوهشگاه به سال 1391برمی‌‏گردد و تاکنون دو دوره دانشجو گرفته‌‏ایم، اظهار کرد: در دوره اول پانزده نفرجذب شدند و 9 نفر نیز ورودی‏‌های جدید مربوط به مهرماه امسال هستند. از میان پانزدهنفر سال گذشته، با تصمیم کمیته راهبردی که کار سنجش و ارزیابی کیفیت پیشرفتدانشجویان را دنبال می‏‌کند، سه نفر از تداوم دوره در سال جاری محروم شدند و درمجموع در حال حاضر با دوازده نفر از سال گذشته و 9 نفر ورودی امسال کار را ادامهمی‌دهیم.

جعفری نصر یادآور شد: گرایش‏های ارائه شده در پژوهشگاه در سال 1391 شامل مهندسینفت (سه نفر)، مهندسی شیمی (هفت نفر) و مهندسی خوردگی (یک نفر) بودند که در واقع ازهر سه پردیس پژوهشگاه دانشجو داشتیم. ورودی‏‌های امسال در گرایش‏های جذب شده نیزشامل مهندسی شیمی (دو نفر)، مهندسی مواد و متالورژی (یک نفر) و تخصص‏های پردیسبالادستی شامل گرایش‏های مهندسی مخزن، مهندسی اکتشاف نفت و مهندسی زمین‏‌شناسی نفتاز هر کدام دو نفر(در مجموع شش نفر) است. توزیع این دانشجویان بر اساس نیازهایاعلام‏‌شده هر پردیس بوده است.

وی در مورد آزمون زبان دانشجویان در دوره دکتری پژوهشگاه گفت: مطابق شیوه‌‏نامهوزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشتن مدرک زبان یکی از الزامات برای دانشجویاندکتراست. افرادی که به‏ تازگی مدارکی همانند IELS، TOEFL، TOLIMOو MCHE گرفته‏‌اند،دیگر به گذراندن آزمون نیاز ندارند، اما برای بقیه دانشجویان زمانی را تعیینکرده‌ایم تا این مدارک را با شرکت در آزمون مربوطه بگیرند.

وی با اشاره به اعتبار مدرک فارغ‏‌التحصیلان این دوره و مرجع تاییدکننده آن‌هاتصریح کرد: با توجه به این که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابلاغی‌ه‏ای رسمی،پژوهشگاه را یک مرکز آموزشی و پژوهشی دانسته است، هم در وزارت علوم و هم دردفترچه‏‌های آزمون دوره دکترای سازمان سنجش و آموزش کشور نام پژوهشگاه برای انتخابهمه افراد از سراسر ایران درج شده است، بنابراین به لحاظ اعتباری همه موضوعاتهماهنگ شده‏‌اند و مدارک دانشجویان پژوهشگاه که به صورت دکترای پژوهشی هستند،اعتبار همان مدرک دکترای آموزشی دیگر موسسات آموزشی وزارت علوم را دارند و اینموضوع در رسانه‏‌ها و جراید نیز اعلام شده است.

جعفری نصر با اشاره به این که دوره دکترا در پژوهشگاه با رای وزارت علوم بهعنوان یک مرجع ذی‏صلاح برگزار می‏‌شود، تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوریشیوه‏‌نامه‏‌ای را تنظیم و آن را برای ما نیز ارسال کرده است و ما آن را مدونکرده‏‌ایم و با شرایط پژوهشگاه وفق داده‏‌ایم، زیرا شیوه‏‌نامه با ساختار دانشگاهیو دانشکده‏‌ای تنظیم شده، ولی ساختار ما پردیسی و پژوهشکده‏‌ای است. این شیوه‏‌نامهتقریبا هشت بار ویرایش شده است و تمام نقطه‏‌نظرات کارشناسانه اعضای هیات رئیسه وکمیته راهبری با تمام جزئیات مانند موضوع رساله، ظرفیت دانشجو، محتوای دوره، نحوهارزیابی پایان‏‌نامه دانشجو و محرومیت از تحصیل و … در آن منظور شده‏‌اند و اکنوندر دسترس تمام دانشجویان است.

رییس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت با اشاره به تفاوت دوره دکترای پژوهشی در اینپژوهشگاه با دوره‏‌های دکترای آموزشی مرسوم، تصریح کرد: دوره دکترای پژوهشی، همانطور که از نامش پیداست، اساسا پژوهش‏‌محور است؛ یعنی از آغاز بر اساس پروژه‏‌ایتعریف شده که مسؤول طرح یا مسؤول پروژه آن را از یک کارفرمای مشخص از صنعت اخذمی‏‌کند و به پژوهشگاه می‏‌دهد. این پروژه ابلاغیه، کارفرما و قرارداد مشخص دارد. مسؤول طرح آن را به پروژه‏‌های مختلف تقسیم می‏‌کند و از درونش آن چه را به حوزهمرزهای دانش مرتبط است و در سطح یک پروژه دکترا قابل‏ تعریف اولیه است، پیشنهادمی‏‌دهد. بعد از آن پردیس مربوطه پروژه را به کمیته راهبردی منعکس می‏‌کند. بنابراین می‏‌توان گفت که پروژه‏‌ها از اساس پژوهش‏‌محور هستند و بر اساس تعدادآنها تعداد دانشجویان هر سال، مشخص و به سازمان سنجش و وزارت علوم اعلام می‏‌شود.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه نفت وی ادامه داد: اما در دانشگاه‏‌هارویه کار به شکلی دیگر است و بر اساس ظرفیت خالی استادان و امکانات تعداد دانشجومشخص می‏‌شود و هزینه هر دانشجو را وزارت علوم به دانشگاه مربوطه می‌پردازد، درصورتی که در مورد دوره دکترای پژوهشگاه این وزارت‏خانه بابت دانشجویان هزینه‌ای بهپژوهشگاه پرداخت نمی‏‌کند و این موضوع کمکی بزرگ به وزارت علوم ‏نیز محسوب می‏‌شود. در واقع پژوهشگاه از پروژه‏ یا طرحی که از کارفرما گرفته، هزینه‏‌های انجام یک یاچند پروژه دکترا را در می‏‌آورد.

جعفری نصر خاطرنشان کرد: از سویی در دانشگاه‌ها که به صورت آموزشی عمل می‏‌کنند،هر دانشجوی دکترا تقریبا 22 واحد درس می‏‌گذراند و بعد از امتحان جامع به سراغپروژه می‏‌رود؛ ولی در پژوهشگاه چون دوره پژوهش‏‌محور است، دانشجو بین 8 تا 9 واحددرسی را در طول یک ترم می‌گذراند. به عبارتی و در واقع با گذراندن سه درس بر اساسنیازمندی‌های پروژه‏‌ای دانشجویان و با کمک و برنامه‏‌ریزی واحد آموزش و تحصیلاتتکمیلی ترم اول به پایان می‌رسد. به طور مختصر و طبق برنامه‏‌ای که بر اساسشیوه‏‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده، دانشجو یک ترم درس می‌خواند وبدون نیاز به امتحان جامع مستقیما و به طور متمرکز و فشرده 36 ماه در زمینه پروژهپژوهشی خود کار می‌کند.

وی تصریح کرد: اصولا پژوهشگاه صنعت نفت جزء انتخاب‏های بهترین دانشجوهاست که ازنظر رتبه و تراز سطحی بالا دارند، زیرا دانشجو به‏ خوبی تشخیص می‏‌دهد که وقتی واردپژوهشگاه می‏‌شود، در آینده شانسی بیش‏تر برای جذب در محیط کار دارد. با این اوصافدانشجویان هم می‌توانند آینده شغلی داشته باشند و هم دوره تحصیلی خود را با موفقیتسپری کنند.

جعفری نصر با اشاره به میزان تاثیر دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد برایپذیرش دوره دکتری در پژوهشگاه گفت: اصولا مصاحبه تخصصی که کمیته راهبری برگزارمی‏‌کند یک امتیاز و نمره کسب‏ شده در آزمون سازمان سنجش هم امتیاز خاص خود رادارد. نمره نهایی دانشجو حاصل معدل و وزن‏‌دهی به این دو نمره است که خود سازمانسنجش آن را محاسبه و در نهایت اعلام می‌کند. در دوره دکترای پژوهشگاه، دانشجویانیداشته‌ایم که از دانشگاه‏‌هایی چندان بنام نیامده بودند، ولی به قدری سوابق کاری،علمی و تحصیلی درخشانی داشتند و در طول مصاحبه نیز آن قدر قوی ظاهر شدند که امتیازیخوب از مصاحبه گرفتند. به طور کلی کیفیت مصاحبه و سوابق کار پژوهشی داوطلبان ایندوره برای ما بسیار مهم است.

وی در ادامه یادآور شد: دانشجویی که به عنوان دکترای پژوهشی در پژوهشگاه کار خودرا شروع می‌کند، چند مزیت عمده دارد که در دانشگاه‏‌ها و دوره‏‌های دکترای آموزشیوجود ندارند. اول، دسترسی آسان به استادان راهنما و مشاور است که هر روز با یک‏دیگردر تماس هستند؛ استاد راهنما در پژوهشگاه مستقر است و چندان مشغله تدریس ندارد. دسترسی به تجهیزات و مواد شیمیایی جزء مزیت‏‌های ویژه دیگر پژوهشگاه صنعت نفت دربرابر دانشگاه‏‌هاست، بویژه در دوره‏‌ای که دانشگاه‏‌ها در تامین قطعات و تجهیزات ومواد شیمیایی تحریم و در مضیقه‏‌اند که کار را برای دانشجویان مشکل می‏‌کند. اینموضوع به قدری در سال‏‌های اخیر حاد شده است که برخی از دانشگاه‏‌های معتبرظرفیت‏های پذیرش دانشجوی دکترای خود را به دلیل تحریم‏‌ها کاهش داده‏‌اند. محیط‌هایپژوهشی همانند پژوهشگاه با قدمت پنجاه و چند سال و امکانات فراوان‏شان کار را برایدانشجویان آسان‏تر می‏‌کنند. مزیت دیگر، دسترسی به بانک‏های اطلاعاتی فراوانی استکه هم در واحد اطلاعات علمی و هم در پردیس‏‌های مربوطه وجود دارند و این امتیازیبسیار بالا برای دانشجو محسوب می‌شود. ممکن است دانشجویان دیگر دانشگاه‏‌ها برایدسترسی به مدل‏‌های تئوریک اولیه و یا حتی ایده‏‌های اولیه با مشکلاتی بسیارروبه‏‌رو شوند، در صورتی که در پژوهشگاه این گونه نیست و امکانات فراوانی در دسترس‏دانشجویان قرار دارد.

وی در مورد چگونگی انجام گردش کار، مراحل اجرایی و فرآیند مربوط به دوره دکترادر پژوهشگاه صنعت نفت گفت: اولین کاری که ما انجام می‌دهیم، مشخص کردن ظرفیت هرسالهپذیرش دانشجوی دکتری، با استعلام از هر سه پردیس پژوهشگاه و سپس بررسی و اعلام آنبه سازمان سنجش است. بعد از برگزاری آزمون کتبی، سازمان سنجش دانشجویانی را کهانتخاب آنها پژوهشگاه است، به ما معرفی و سپس کمیته راهبری مصاحبه علمی این افرادرا زیر نظر واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی برگزار و سازمان سنجش نیز با میانگینی کهاز مجموع مصاحبه علمی و آزمون کتبی به دست آورده، افراد برگزیده را در نهایت معرفیمی‏‌کند. ثبت‏ نام دانشجویان پذیرفته‏‌شده در واحد آموزش انجام می‏‌شود و کلاس‌‏هایدرس در ترم اول برگزار می‏‌شوند. هر دانشجو موظف است در انتهای ترم پیشنهاد پروژهخود را تهیه و از آن دفاع کند. دانشجویان موفق از ترم دوم به بعد کار پژوهشی خود رامستقیما زیر نظر استاد راهنما و در آزمایشگاه‏‌های مربوطه آغاز می‏‌کنند و البته هرترم با ارائه گزارش پیشرفت در کمیته راهبری و با حضور هیات داوران (استادان ممتحنداخلی و خارجی) می‏‌توانند در ترم بعد ثبت‏ نام کنند.

جعفری نصر با تاکید بر نقش واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه و کمیته راهبریدر این فرآیند خاطرنشان کرد: واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی در واقع همه کارهای اداریو آموزشی مربوط به این دانشجویان را به شکلی رسمی در داخل سازمان و هم‏چنین درارتباط با سازمان‏‌های دیگر مانند سازمان سنجش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوریدنبال می‏‌کند. ثبت‏ نام دانشجویان، امور دانشجویی، دادن سرویس‏‌های جانبی بهدانشجویان همانند بیمه، برگزاری کلاس، بررسی مشکلات دانشجویان، تهیه و ارسالگزارش‏‌های لازم به کمیته و وزارت علوم، هماهنگی برای برگزاری جلسات مصاحبه‏ وپیشرفت پروژه‏‌ها و … در واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه انجام می‏‌شوند کهباید در این جا اذعان کنم کار سنگینی است که به امور قبلی این واحد اضافه شده است وجا دارد بویژه از رئیس آن واحد و کارشناسان مربوطه‏‌اش سپاسگزاری کنم.

رئیس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت تصریح کرد: کمیته راهبری بازوی علمی این واحداست و از ابتدای فرآیند جذب دانشجو تا دادن گواهی فارغ‏‌التحصیلی به دانشجویاندکترا نقش ایفا می‏‌کند. عمده وظایف کمیته راهبری شامل استعلام ظرفیت پذیرش دانشجواز پردیس‏‌ها و ارزیابی آن، انجام مصاحبه علمی برای گزینش دانشجویان، برنامه‏‌ریزیدروس، انتخاب مدرسان دوره، بررسی و ارزیابی پیشنهادهای پروژه‏‌ها، نظارت علمی مستمربر پیشرفت کار دانشجویان و استادان راهنما، انتخاب ممتحن و ناظران از داخل و خارجاز پژوهشگاه، نظارت بر جلسات امتحان و دفاع از پروژه‏‌ها و برگزاری جلسات دوره‏‌ایبا اعضای کمیته در طول ترم است.

وی افزود: هر دو مجموعه کمیته راهبری و واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی، زیر نظرمعاونت پشتیبانی پژوهشگاه در حال فعالیت‏ هستند و خوش‏بختانه با درایت و هدایت خوبمهندس وهابی مشکلات به‏ آسانی حل شده و تاکنون همه فرآیندها با موفقیت جلورفته‏‌اند.

جعفری نصر با اشاره به اعضای کمیته راهبری پژوهشگاه گفت: در این کمیتهنمایندگانی از سه پردیس (دو نفر از پردیس بالادستی، دو نفر از پردیس پایین‏ دستی ویک نفر هم از پردیس انرژی و محیط زیست)، با معرفی رؤسای پردیس‏‌ها و طبق حکم رئیسپژوهشگاه حضور دارند. این افراد مدیران اجرایی گروه‏‌ها هستند. دکتر شهرآبادی ودکتر معلمی، نمایندگان پردیس بالادستی و دکتر خوش‏نیت و دکتر میران‏بیگی نمایندگانپردیس پایین‏ دستی هستند، همچنین دکتر نشاطی نماینده پردیس انرژی و محیط زیست است. البته باید یادآور شد که در سال گذشته دکتر مهدیارفر تمام کارهای پردیس پایین‏ دستیرا انجام می‏‌دادند و به ما بسیار کمک ‏کردند، ولی متاسفانه به علت مشغله کاری دیگرنتوانستند همکاریشان را ادامه دهند. علاوه بر این افراد، رئیس واحد آموزش و تحصیلاتتکمیلی و کارشناسان این واحد، استاد ارجمند، دکتر سیف‏کردی به عنوان عضو هیات علمیدانشگاهی و مشاور رئیس پژوهشگاه و در نهایت من، به عنوان رئیس کمیته راهبری، اعضایاین کمیته هستیم.

وی در ادامه در مورد محدودیت‏ها و نیازهای فعلی برای اجرای موفق این دوره گفت: با گذشت یک‏ سال و اندی از آغاز تجربه برگزاری اولین دوره دکتری، متوجه مشکلات ومحدودیت‏هایی شده‏‌ایم که امیدواریم به‏ تدریج این نواقص برطرف شوند. چون پژوهشگاهدارای ساختار پژوهشی است و نه دانشگاهی، می‏‌توان گفت وارد حوزه‏‌ای جدید در قالبدکترای پژوهش شده است و طبیعی است که مشکلاتی هم وجود داشته باشند. برخی اززیرساخت‏ها پیش‏‌بینی نشده بودند؛ برای مثال، داشتن مهمان‏سرا و خوابگاه یک ضرورتاساسی برای دانشجویان است. خوش‏بختانه در پژوهشگاه هم فضای مناسب وجود دارد و بانظر مثبت معاونت پشتیبانی چه بسا اختصاص و احداث فضایی برای دانشجویان ممکن شود. هم‌اکنون موقتا برخی از دانشجو‌یان را در پژوهشگاه اسکان داده‏‌ایم؛ در حالی که، چهاز قبل و چه در روز مصاحبه و چه در دفترچه سازمان سنجش، اعلام کرده بودیم که هیچ‌گونه تعهدی در قبال اسکان نداریم. برای کمک به دانشجویان، با دانشکده نفت شعبهتهران، مستقر در خیابان ستارخان نیز مذاکره کرده‏‌ایم تا از خوابگاه آنها هماستفاده شود و قراردادی هم با آنها بسته‏‌ایم، ولی چون خود این دانشکده امسال باظرفیتی بیش‏تر دانشجو گرفته و محدودیت اتاق و خوابگاه دارد، با محدودیت‏هایی مواجهشده‌‏ایم.

وی افزود: مساله دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد، کمک‏ هزینه این دانشجویاناست. با این که پژوهشگاه در این زمینه نیز هیچ تعهدی نداشته است، با درک شرایطدانشجویان و با درایت و کمک معاونت پشتیبانی تاکنون ماهیانه مبلغی را به این افرادپرداخت کرده‌ایم که مقدار آن بیش از کمک‏ هزینه یا پژوهانه دیگر دانشگاه‌هاست.

جعفری نصر یادآور شد: از دیگر کارهایی که می‌توان در پژوهشگاه انجام داد و بسیارراه‌گشاست، عقد قرارداد به عنوان همکار یا همیار پژوهشی با این دانشجویان است کهالبته محدویت‌های خاص خود را دارد. به نظر ما استفاده از دانشجویان دکترا در اینزمینه بهترین انتخاب است. در این بخش هم با برخی مشکلات و موانع قانونی مواجههستیم. شاید گفتن این مطلب هم خالی از لطف نباشد که استادان پژوهشگاه طبق بخش‏نامهمعاونت منابع انسانی وزارت نفت از برگزاری هر گونه دوره آموزشی در داخل سازمان و درساعت کاری منع شده‏‌اند و این برای ما که می‌خواهیم دوره‌های دکترا را برگزار کنیم،بسیار مشکل‏‌آفرین شده و کلاس‌های درسی ترم اول را به اجبار بعد از ساعت شانزدهبرگزار کردیم که به نظر من مناسب نیست و شاید منظور و مقصود اصلی بخش‏نامه هم ایننبوده است.

رئیس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت در ادامه با بیان این که از تجربیات برگزاریدوره دکترا در سال گذشته برای برگزاری این دوره در سال 92 نیز بهره‌مند شده‌ایم،افزود: مهم‏ترین نکته‌ای که به آن برخوردیم در طول مصاحبه بوده است. گاهی افرادی درمصاحبه حاضر شده‌اند که از دانشگاه‌هایی مشهور و بنام نبوده‏‌اند، ولی از نظر سطحمعلومات بسیار عالی ظاهر شدند و این قضیه برای ما روشن شد که وجود روحیه اجتماعی درفردی که می‏‌خواهد به عنوان یک دانشجوی دکترا در داخل پژوهشگاه کار تیمی انجام دهد،بسیار مهم است و در مصاحبه ورودی‏‌های دوره دوم به این امر بسیار توجه کردیم وتوجه‌مان تنها به قوت علمی نبود.

جعفری نصر افزود: یکی از تجارب خوب و ماندگارمان این است که بسیاری از فرمت‌هابرای ما نانوشته و مبهم بودند و با پیشرفت مرحله‏ به‏ مرحله توانستیم همه فرآیندهارا روشن و مدون و مکتوب کنیم به طوری که اکنون، با درایت و هماهنگی قابل‏ تحسینواحد آموزش و تحصیلات تکمیلی، همه فعالیت‌های دانشجویان طبق تقویمی منظم پایشمی‌شوند.

وی با اشاره به اشتغال دانشجویان گفت: هر ‌قدر دانشجوی ما آزادتر باشد و احساسکنیم کاملا در خدمت مجموعه پژوهشگاه است، برای ما بسیار بهتر خواهد بود، چرا که باراندمان بالاتری کار می‏‌کند. لذا امیدواریم که بتوانیم وقت خالی این دانشجویان رادر پژوهشگاه پر کنیم و نیازی نباشد دانشجو برای تامین زندگی به بیرون پژوهشگاهبرود.

جعفری نصر در پایان یادآور شد: برگزاری دوره دکترا در پژوهشگاه به پیشنهاد و باپیگیری‏‌های اولیه خود پژوهشگاه بوده است که خوش‏بختانه، با اقدامات سنجیده و به‏موقع و مساعدت برخی از اعضای هیات علمی و دیگر همکاران و در نهایت حمایت بی‏ دریغمعاونت پشتیبانی توانستیم این مجوز را از وزارت علوم بگیریم و به‏ حق هم می‌توانگفت در مجموع پژوهشگاه با توجه به پتانسیل بالای اعضای هیات علمی خود و امکاناتفراوان آزمایشگاه‌‏هایش شرایط برگزاری این دوره را داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support